Hoe de Facebookpagina een succes werd

Bijna twee jaar geleden maakte de Minkhofpagina op Facebook een turbostart. Bart Brekelmans bleek de sleutel tot het succes. Mensen-mens als hij is, wist hij de juiste formule te vinden. Inmiddels volgen ruim vijfhonderd fans de pagina.

 

Vrijwel meteen nadat De Minkhof de eerste gasten ontving werd er ook een pagina op Facebook aangemaakt. Niemand had echter een idee hoe met het medium om te gaan. Er werd zelfs aan getwijfeld of senioren en Facebook wel zo’n gelukkige combinatie is. Inmiddels wordt elke Minkhofdag in de vorm van een beeldverslag weergegeven. Iedereen die de moeite neemt om even te gaan kijken weet binnen een paar minuten wie er zijn geweest, wat het dagprogramma was, wat er door wie werd gekookt en vooral of het gezellig was. Voor iedereen die wat met De Minkhof heeft is dit natuurlijk een prima manier om op de hoogte blijven. De fanclub is echter veel groter dan een optelsom van alle deelnemers en vrijwilligers. Bart laat zien dat er in de afgelopen week ongeveer tweeduizend mensen op de Minkhofpagina hebben gekeken. Als je dit afzet tegen het aantal berichten dat erop wordt gezet is dat erg veel. Hoe is dat succes te verklaren?

 

Trouw

De Facebook-formule van Bart – tien tot twintig foto’s met een sfeerbeschrijving – lijkt heel simpel maar de finesse zit in de details, zoals de humoristische fotobijschriften, grappige woordspelingen en een soms bijna dichterlijke woordkeuze. “Ik kijk goed om me heen”, verklaart Bart, “kijk naar de interactie tussen de mensen en weet inmiddels ook van veel mensen hoe zij reageren. Die reactie leg ik vast met de camera en daarmee tref je de mensen meestal in een spontaan moment. Een moment waarop ze zichzelf zijn.” Voor de mensen die betrokken zijn bij het wel en wee van De Minkhof is het natuurlijk heel erg leuk om hun moeder, opa of buurvrouw in actie te zien. De cijfers maken duidelijk dat men daar vervolgens ook heel trouw in is. Volgens Bart heeft dat te maken met de tijdsgeest. “Mensen zijn gefascineerd omdat ze zien dat het leuk is op De Minkhof. Dat er tijd wordt genomen voor de gasten. Terwijl niemand meer tijd heeft. Dat er samen koffie wordt gedronken en samen wordt gegeten. En dat alles wat je ziet echt is. De foto’s, teksten en reacties zijn het bewijs. Ik denk dat onze volgers De Minkhof op Facebook zien als een alternatief voor alle nare beelden op tv en in de krant. En dat is een welkome geruststelling.”

 

Facebookgroep

Na twee jaar ervaring kun je spreken van een geoliede machine want Bart heeft een flinke schare reporters gecharterd die foto’s maken: Hans Scholten, Ina Rutgers, Thea Knipping af en toe Annie van Sonderen en Elly Croeze. Zij vormen samen de Facebookgroep. Bart steekt daarnaast veel tijd in het selecteren en bewerken van de foto’s. En ook de tekst komt niet altijd als vanzelf. Er zit tijdsdruk op het verschijnen van een bericht. Als Bart een keer wat later is met ‘posten’ dan krijgt hij meteen mailtjes van verontruste volgers die zich afvragen waar het blijft. “Mijn computer doet het niet”, mailen ze dan naar Bart, want Bart geeft ook computerles.

Niemand heeft dit succes van te voren voorspeld. De Minkhofpagina op Facebook is een schoolvoorbeeld van hoe social media kunnen helpen bij het versterken van je boodschap. En de belangstelling groeit nog elke dag. Aan het einde van dit jaar is het aantal volgers naar verwachting gestegen naar zeshonderd.

 

KADER

Heb je een dag op De Minkhof doorgebracht dan is het leuk om thuis na te genieten van wat je hebt meegemaakt.

Als bezoeker van de Minkhofpagina op Facebook kun je op allerlei manieren reageren op de foto’s en op het verslag. Het meest gebruikte icoontje waar je op kunt klikken is het duimpje. Naast het duimpje zijn er nog vier andere ‘emo’s’ waaruit u kunt kiezen. Daarmee geeft u aan dat u het bericht leuk vindt. Daarnaast kun je reageren of je kunt het bericht delen. Al je Facebookvrienden ontvangen vervolgens dit specifieke bericht. Je kunt ook aangeven dat je de nieuwe berichten automatisch wilt volgen. Op dat moment ben je een volger.

https://www.facebook.com/deminkhof/